Zaburzenia lękowe

Czym odróżnić lęk od strachu? Lęk przede wszystkim jest odmianą nastroju z przewagą odczucia niepokoju, zagrożenia z nieznanego nam źródła. Strach jest natomiast reakcją obronną organizmu na konkretny czynnik zagrażający. Problem pojawia się, kiedy poczucie lęku jest natarczywe i częste. Kiedy mamy styczność z zaburzeniami lękowymi i co możemy na nie poradzić?

W naszej klinice mogą Państwo skorzystać z usług doświadczonego psychiatry. Zapraszamy do kontaktu z naszą placówką. Wspólnie opracujemy drogę ku zdrowiu psychicznemu!

Co to są zaburzenia lękowe?

Lęk, jak określiliśmy w pierwszym akapicie, jest stanem niepokoju, poczuciem zagrożenia, jest formą odpowiedzi naszego organizmu na stres. Z tego powodu podzielono zaburzenia lękowe na kilka rodzajów w zależności od stopnia nasilenia i częstotliwości:

– Lęk paniczny – nawracający, bardzo silny lęk trwający od kilku do nawet kilkunastu minut, objawiający się uczuciem zagrożenia życia lub poczuciem utraty kontroli. Napady lękowe potrafią powracać w sytuacjach nie stwarzających zagrożenia, nawet w momencie spoczynku.
– Fobie – lęk powstający w sytuacji kontaktu z konkretnym czynnikiem np. zwierzęta (pająki – arachnofobia), sytuacyjne (zamknięte pomieszczenia – klaustrofobia), środowiskowe (burza – brontofobia), zdrowotne (zastrzyki – trypanofobia).
– Lęk uogólniony – stałe odczuwanie niepokoju trwające nawet do kilku tygodni niezależnie od okoliczności. Zaburzenie współtowarzyszące innym chorobom psychicznym np. uzależnienia, depresje.

Jakie są przyczyny zaburzeń lękowych?

Jedną z przyczyn zaburzeń lękowych np. fobii, może być nadmierna reakcja organizmu na sytuacje z okresu dzieciństwa np. przykre doświadczenia związane burzą, pobytem w szpitalu, ugryzieniem przez pająka. Zburzenia lękowe mogą powstawać również jako odpowiedź organizmu na sytuacje stresowe w naszym otoczeniu np. konflikty w rodzinie, uzależnienia rodziców, stres w pracy. Podejrzewa się, że zaburzenia lękowe mogą mieć również częściowo podłoże genetyczne.

Jakie są objawy zaburzeń lękowych?

Każdy pacjent może odczuwać zaburzenia lękowe w nieci odmienny sposób. Objawy zburzeń lękowych często mają charakter. Możemy wyszczególnić kilka podstawowych objawów, które mogą wskazywać, że cierpimy na zaburzenia lękowe. Mianowicie:

– niepokój
– niespecyficzne bóle w klatce piersiowej
– uczucie szybko bijącego serca
– nawracający strach
– nadmierne pocenie się
– uczucie osłabienia
– zamartwianie się
– stałe podenerwowanie
– drżenia rąk

Jak leczyć zaburzenia lękowe?

Proces leczenia należy rozpocząć od postawienia diagnozy. Leczenie zaburzeń lękowych powinno być kompleksowe. Często, aby opanować nasilone objawy chorobowe, konieczne jest zastosowanie odpowiednich leków. Najczęściej stosowanymi lekami są leki przeciwdepresyjne, doraźnie można również zastosować leki przeciwlękowe. Podstawą leczenia zaburzeń lękowych powinna być psychoterapia. Celem terapii jest określenie przyczyny zaburzeń i wyrobienie wzorców zachowań łagodzących objawy.