Objawy i leczenie nerwicy

Nerwica jest schorzeniem dotykającym znaczną część społeczeństwa. Schorzenie może objawiać się w zróżnicowany sposób. Od uczucia lęku po objawy somatyczne jak kołatanie serca. Po czym rozpoznać, że mamy do czynienia z nerwicą, a nie problemami sercowymi? Co z tym robić?

Czym jest nerwica?

Nerwicą określamy zaburzenia lękowe i nastroju o podłożu emocjonalnym, sytuacyjnym, osobowościowym. Schorzenie dotyka zróżnicowane grono wiekowe bez względu na płeć. Przypadki nerwicy obserwuje się zarówno u dzieci, jak i starszych osób, nie wspominając o nastolatkach i w średnim wieku. Naukowcy szacują, że zaburzenie dotyka około 30% społeczeństwa.

Jakie są objawy nerwicy?

Lęk jest pierwszym, podstawowym objawem nerwicy. Jego charakter możemy różnicować na dwa rodzaje. Stałe uczucie lęku oraz napadowe. Stałe uczucie lęku, jak sama nazwa wskazuje, jest doznaniem, które nie odstępuje nas na krok niezależnie od sytuacji. Lęk może pojawiać się w stresowych sytuacjach, jak i tych całkiem spokojnych. Dlaczego? Organizm może dawać objawy jakiś czas po wystąpieniu przyczyny. Nieco inaczej jest w przypadku napadowego lęku. Wywoływany jest częściej stresowymi sytuacjami. Objawy osiągają znacznie większe nasilenie, mają charakter napadów paniki, którym może towarzyszyć obawa o własne życie lub lęk przed utratą kontroli nad sobą.

Lęk nie jest jedynym objawem zaburzeń nerwicowych. Można rzecz, że symuluje on inne schorzenia somatyczne, do których zaliczamy: duszności, kołatania serca, zawroty i bóle głowy, drżenie rąk, a nawet nudności.

Jak leczyć nerwicę?

Leczenie nerwicy powinniśmy rozpocząć od jej diagnozy. Niewykluczone, że część naszych objawów ma inne źródło niż nam się wydaje np. problemy kardiologicznych, gastrologiczne, neurologiczne, które wymagają weryfikacji u odpowiednich specjalistów. Leczenie nerwicy rozpocznijcie zatem od zdiagnozowania jej. Pamiętajcie, że powinniście wykluczyć również inne schorzenia. Nigdy nie bagatelizujcie potencjalnych przyczyn, ponieważ możecie przeoczyć poważne choroby. Diagnozę powinniście zacząć od:

– Przeprowadzania badania psychiatrycznego pod okiem doświadczonego specjalisty np. w naszej klinice.
– Przeprowadzenia badań diagnozujących inne schorzenia np. kardiologiczne, gastrologiczne, neurologiczne, endokrynologiczne.

Po wystawionej diagnozie, Wasz lekarz z reguły wybierze jedną z dwóch metod leczenia nerwicy. Zaliczamy do nich psychoterapię oraz farmakoterapię. Temat psychoterapii omówiliśmy szerzej w osobnym artykule, do którego Was zapraszamy.

Farmakologiczne leczenie nerwicy kierowane jest do pacjentów o znacznym natężeniu objawów nerwicowych, które uniemożliwiają choremu prawidłowe funkcjonowanie. W tej metodzie leczenia przepisywane są najczęściej leki przeciwdepresyjne oraz przeciwlękowe. Nie zaleca się długoterminowego stosowania leków przeciwlękowych z grupy benzodiazepin ponieważ mogą doprowadzić do uzależnienia. Natomiast leczenie za pomocą leków przeciwdepresyjnych zwykle jest konieczne przez okres co najmniej kilku miesięcy, jest długoterminowo bezpieczne i nie doprowadza do uzależnienia. Zaleca się aby leczenie farmakologiczne było rozpoczynane i prowadzone przez specjalistę psychiatrę.