Jak rozpoznać depresję? Omawiamy objawy depresji

Depresja jest chorobą dotykającą osoby niezależnie od wieku. Przyczyny depresji są złożone i nie do końca poznane. Wiemy, że objawy depresji są związane ze zmienioną równowagą substanji chemicznych regulujących pracę mózgu. Bardzo istotne dla rozwinięcia się depresji są również negatywne doświadczenia życiowe, osobnicza wrażliwość, niektóre choroby somatyczne, nałogi, przeciążenie stresem. Jak rozpoznać, że masz depresję?

Jakie są objawy depresji?

Rozpoznanie depresji nie należy do prostych zadań. Nie próbujcie stawiać diagnoz na własną rękę gdyż choroba ma bardzo zmienny obraz i jej rozpoznanie powinien postawić doświadczony specjalista. Depresja w medycynie określana jest jako długotrwałe uczucie obniżonego nastroju różniące się stopniem przeżywania od „zdrowych” osób z podobnymi emocjami. U osób z depresją odczuwalne są zaburzenia na poziomie fizycznym jak i funkcjonowania w społeczeństwie. Do najczęstszych objawów depresji zaliczamy:
– Obniżenienie nastroju
– Brak energii
– Unikanie relacji z innymi
– Zaburzenia snu
– Utratę wcześniejszych zainteresowań i możliwości odczuwania przyjemności
– Poczucie braku sensu
– Towarzyszące silne lęki wraz z myślami samobójczymi
– Natrętne myśli
– Drażliwość dla osób z zewnątrz, w tym bliskich
– Zaburzone procesy poznawcze
– Unikanie kontaktu wzrokowego
– Zgarbiona postawa ciała oraz mniejsza uwaga, co do dbania o swój wygląd
– Utrata apetytu, a czasami nadmierny apetyt
– Bóle głowy lub drżenia
– Utrata libido

Jak zdiagnozować depresję?

Tak jak wspomnieliśmy na początku artykułu, diagnoza depresji nie jest prosta. Na świecie nie istnieje technologia, która umożliwiłaby stwierdzenie obecność depresji za pomocą badań obrazowych czy laboratoryjnych. Diagnoza przeprowadzona jest przez lekarza psychiatrę na podstawie:
– Wywiadu z chorym/chorą.
– Wywiadu z najbliższymi chorego/chorej
– Obserwacją chorego/chorej

Przeprowadzona diagnostyka umożliwia psychiatrze stwierdzenie obecności depresji. Czasami konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych badań diagnostycznych np. morfologia krwi, poziom hormonów tarczycy, tomografia głowy. Celem tego typu badań jest wykluczenie obecności innych, współistniejących chorób o podobnych objawach, a czasmi określenie przyczyny depresji.

Wstępną diagnozę depresji jest w stanie postawić lekarz rodzinny. Jednak ostateczną diagnozę powinień postawić wykwalifikowany specjalista czyli psychiatra.