Jak rozmawiać z psychologiem?

Niejednokrotnie zmagałeś się z trudnym okresem w życiu lub problemem, który był ponad Twoje miary. Mogłeś liczyć na wsparcie bliskich lecz nie zawsze było ono wystarczające. Co począć w takiej sytuacji, żeby uwolnić się od cierpień? Z rozwiązaniem przychodzi psycholog. Przeszkolona osoba w zakresie diagnozy i wsparcia psychologicznego może skutecznie pomóc Ci z problemami. Zastanawiasz się jak wygląda rozmowa z psychologiem od strony praktycznej?

Psychiatra zapisujący na kartce odpowiedzi pacjenta

Pytania psychologa

W poprzednim artykule dokładnie omówiliśmy jak wygląda pierwsza wizyta u psychiatry, która schematem jest zbliżona do odwiedzin u psychologa. Pierwsza wizyta u psychologa polega na konsultacji psychologicznej, w trakcie której przeprowadzany jest wywiad z pacjentem. Na podstawie wywiadu postawiona jest diagnoza wraz z wyborem metody leczenia. Podczas konsultacji pacjent wypytywany jest o konkretne fakty z jego życia, co ułatwia psychologowi wystawienie diagnozy. Do podstawowych pytań należą:

• Jakie masz objawy i od kiedy występują? Podstawowe pytanie, od którego powinien rozpocząć się wywiad. Podajcie wszystkie występujące objawy wraz z zakreśleniem ich początku oraz częstotliwości występowania. Podajcie objawy nawet jeżeli nie jesteście przekonani, że ich rodzaj dotyczy podłoża psychologicznego np. zmniejszony apetyt. Wbrew pozorom przyczyna może leżeć gdzie indziej niż Wam się wydaje.
  • Okres przed wystąpieniem problemów. Problemy psychologiczne są następstwem ważnych wydarzeń, które wydarzyły się w naszym życiu. Przypomnijcie sobie ważne chwile, które wywołały u Was większe emocje np. strach, złość, przewlekły stres. Wydarzenia odciskają piętno na organizmie nawet po kilku tygodniach, a nawet miesiącach. Do takich sytuacji możemy zaliczyć np. przeprowadzka czy zmiana pracy.
  • Jak radzisz sobie z objawami? Psycholog zapyta Was o dotychczas podejmowane środki postępowania w przypadku objawów. Poinformujcie psychologa o podejmowanych metodach leczenia zarówno naturalnych (np. ćwiczenia uspokajające) i farmakologicznych (np. środki uspokajające). Psycholodzy cenią również informacje o konkretnych sytuacjach i metodach radzenia sobie np. stresująca sytuacja podczas konfliktu w pracy, podczas którego wycofujecie się, żeby uniknąć objawów.
  • Opisz swoje dzieciństwo. Kwestia dzieciństwa jest popularną kwestią przybliżaną w filmach i serialach. Rozpoznawczy znak psychologów faktycznie występuje podczas konsultacji psychologicznej. Szczegóły z okresu dzieciństwa jak relacje z rodzicami czy rówieśnikami są podstawą do wystawienia diagnozy. Istotne doświadczenia z okresu dziecięcego zostawiają widoczne ślady na psychiczne człowieka, która wpływa na ukształtowanie jego osobowości. Nie bójcie się przytaczać tak przykre fakty jak faworyzowanie rodzeństwa przez rodziców, dyskryminację czy poczucie odmienności wśród rówieśników.

Twoje oczekiwania

Ostatnim elementem rozmowy z psychologiem jest przedstawienie psychologowi Twoich oczekiwań. Bardzo często oczekiwania pacjentów są nieosiągalne lub źle sprecyzowane. Obowiązkiem psychologa w takiej sytuacji jest określenie celów pacjenta do formy osiągalne bądź zasugerowanie dodatkowych metod leczenia, wykraczające poza jego kompetencje, która umożliwią osiągnięcie celu. Pamiętajcie, że podczas konsultacji psychologicznej również możecie zadawać pytania. Pytania nie wpłyną na postawioną diagnozę lecz mogą rozwiać wszelkie niepewności od strony pacjenta np. czy psycholog posiada odpowiednie kompetencje.

Nowoczesny gabinet psychiatryczny, w którym przeprowadzane są konsultacje z pacjentem