Czym jest stres? Jak sobie z nim poradzić?

Stres jest przypadłością dotycząć okresowo każdego z nas. Każdy człowiek doświadcza go na różnych etapach życia. Choć stres jest obecny w naszym życiu, nie zawsze jest on zdrowy. Potrafi wyniszczyć nasz organizm, a objawy mogą dać o sobie znać po latach. Czym dokładnie jest stres, i jak sobie z nim radzić?

Czym dokładnie jest stres?

Stresem nazywamy reakcję organizmu powstałą pod wpływem stresorów, które zakłóciły równowagę organizmu. Stresory możemy podzielić na dwa rodzaje:

– Fizyczne stresory np. choroby, hałas.
– Społeczne stresory np. konflikty w grupie, problemy rodzinne.

Stresory dzielą się dalej pod kątem intensywności. Pierwszy rodzaj dotyczy codziennych trudności, spotykających nas na prawie każdym kroku np. spóźnienie do pracy. Poważniejszym rodzajem stresorów są zmiany wywołane okresami w naszym życiu np. zatrudnienie w nowej pracy. Najcięższy jest trzeci rodzaj stresorów, określane jako tragiczne, które związane są z poważnymi wydarzeniami w naszym życiu, ściślej ujmując – bliskim otoczeniem, np. śmierć bliskiej osoby.

Stres nie zawsze uchodził za złe zjawisko w naszym organizmie. Przed tysięcy lat wskazywano pozytywny wpływ stresu na nasze ciało – wyostrzał nasze zmysły oraz dodawał energii niezbędnej podczas polowań, przygotowując organizm do dużego wysiłku. Lata ewolucji zmieniły charakter zjawiska, co wiąże się z naszym trybem życia. Obecnie stres towarzyszy nam na każdym kroku, podobnie przygotowując ciało do „akcji”. Problem leży w braku spożytkowania energii, która zalegając wyczerpuje nasz organizm, wyniszczając go od środka. Zalegająca energia potrafi po latach dać o sobie znać, pod różnymi postaciami np. bóle w klatce piersiowej, depresje itp.

Jak walczyć ze stresem?

Opracowały różne metody radzenia sobie ze stresem. Nauka radzenia sobie ze stresem powinna sięgać bezpośrednio naszej psychiki, od której sprawności zależy podejście do stresorów. Pozytywne nastawienie do życia, wiara w siebie, a nawet traktowanie trudności jako wyzwań, może znacząco poprawić waszą walkę ze stresem. Nie porywajcie się na głęboką wodę. Zaczynajcie od zmian podejścia na łatwiejszych sytuacjach.

Samodzielna walka ze stresem nie zawsze skuteczna. Skala problemu może Was przytłoczyć, poszerzyć objawy stresu, a nawet doprowadzić do poważniejszych schorzeń. Nie bójcie się sięgnąć po pomoc do specjalisty jakim jest psycholog specjalizujący się w leczeniu stresu. Rozmowa w cztery oczy z psychologiem może pomóc Wam inaczej spojrzeć na sytuację i wypracować metody walki ze stresem.

Ostatnią sugestią są techniki relaksacyjne. Odprężenie ciała pozwala rozluźnić mięśnie oraz wykorzystać zalegającą w Was energię. Ta codzienna praktyka poprawi Wasze samopoczucie. Metody relaksacyjne są świetnym rozwiązaniem, od którego możecie zacząć pozytywnie dzień, oraz rozluźnić ciało przed snem, zmęczone po całym dniu stresu i napięcia. Wypracowanych metod relaksacyjnych jest wiele. Wśród nich podaje się medytacje, yogę, masaże itd.

Copyright © 2021 | Klinika Zdrowia Psychicznego

Realizacja pixweb.pl